Sme len bábkami? Odhaľme triky manipulácie mysle
Ovládame svoju myseľ a myšlienky? V nasledujúcich riadkoch sa spolu s Davidom Robsonom budeme zamýšľať nad tým, ako a do akej miery nás ľudia a média ovplyvňujú vo svojich rozhodnutiach. Sme len bábky, za ktoré poťahujú nitkami manipulátori, aby dosiahli cez iných osobné blaho? Hrdíme sa, že „ každý si je strojcom vlastného šťastia “, riadime si životy ako sa nám páči a zachce. Možno budete nemilo prekvapený, ale vždy je niekto alebo niečo, čo ovplyvní našu slobodnú voľbu pre to či ono… „ Zo psychologického hľadiska jasne vyplýva, že vo veľa veciach si často ani neuvedomujeme, ako veľmi sme sa nechali ovplyvniť iným faktorom ako osobným stanoviskom, “ uvádza do problematiky Jay Olson z kanadskej univerzity McGill v Quebecu. Nedávno prišli z výsledkami jedinečného experimentu, aby dokázali dekódovať zložitú štruktúru manipulácie a pomohli ľuďom vymaniť sa z područia manipulátorov a všetkých rušivých faktorov, ktoré na nich často vplývajú.
Olson sa dlhý čas venoval odkrývaniu rafinovaných spôsobov zavádzania ľudí na základe vnemov. Detská záľuba kúzelných trikov a predstavení pred publikom od školského veku ho do veľkej miery zaujala natoľko, že sa rozhodol plávať v mútnych vodách práce s mysľou. Počas vysokoškolského štúdia psychológie sa naučil pracovať s mysľou. Stala sa jeho srdcovkou. „ Všetko, čo ste sa dočítali o pozornosti alebo pamäti, by sa dalo prirovnať ku pútavým rečiam kúzelníkov v rôznych prevedeniach “ reflektuje. Zoberme si napríklad trik s kartami. Ako môže vedieť kúzelník akú kartu sme si zobrali z kopy? Upúta publikom, získa si jeho pozornosť, aby nebadane zobral z kopy jednu kartu. Nič netušiaci dobrovoľník si vyberie z balíčka kartu, kúzelník mu povie, aby kartu vrátil do balíčka alebo si ju nechal. Potom kúzelník vytiahne tú istú kartu, ktorú si dobrovoľník vybral. Ako to mohol vedieť?
Analyzujme priebeh triku: Olson premiešal karty, následne požiadal účastníčku, aby si vybrala jednu kartu. Vrátil jej balíček kariet a povedal, aby balíček ukryla vo svojich dlaniach. Po chvíli ju požiadal, aby odkryla dlaň a pozrela sa na znak karty. Výsledok? Účastníčka myslela na rovnakú kartu, aká bola na vrchu. Aby sme odkryli záhadu, je potrebné vedieť jednu vec – kým premiešal celú kopu, podvedome si vybral jednu kartu. Tú v kope premiešal tak, aby bola navrchu.
Pozrite si video s jeho trikom
Olson sa ku vysvetleniu záhady vyjadril dosť všeobecne, na druhej strane sa možno dopátrať k záveru, že karta, ktorá bola navrchu, mala účastníčka možnosť na malú sekundu zahliadnuť a jej obraz ostal v pamäti. Preto v závere vyšlo, že výber karty bol totožný. Olson sa ako výskumník snaží otestovať úspešnosť samotného triku, aby si na jeho základe dokázal vykresliť celkový obraz.
Výsledok bol ohromný – zo 105 účastníkov experimentu si vytiahlo 103 účastníkov tú istú kartu. Čomu sa nedá čudovať, je záujem médií o jeho experiment. To len utvrdlo Olsona v jeho teórii manipulovania s ľudskou mysľou. Po experimente vyspovedal účastníkov. Neuveriteľných 92% ani netušilo, že bolo obeťou manipulácie! Väčšia časť účastníkov mala pre voľbu karty jednoduché dôvody- testujúci uviedol: „ Vybral som si tú kartu preto, lebo číslo 10 je vysoká cifra a pred experimentom mi v hlave víril obraz srdca. “ Proti gustu žiadny dišputát. Bol to Olson, ktorý rozhodol o vybratej karte účastníka. Temperament alebo povaha v tomto ohľade zohrávajú nepodstatnú rolu. Všetci sme rovnako ovplyvniteľní. Experiment s kartami priviedol k záveru, že vnemy, ktorými sa necháme ovplyvniť sa podpíšu na rozhodnutí. Napriek nástojčivej slobode prejavu a názoru je len ilúziou, že sme to my, kto všetko rozhoduje o presvedčení. „Byť presvedčený o nezaujatom názore môže byť častokrát ilúzia a klam, “ domnieva sa Olson.
Prefíkané „oblbovanie“
Termín sme zámerne použili a vysvetlíme prečo. Bežná vec, idete do reštaurácie, objednáte si večeru. Čo si objednáte? Opäť si myslíte, že to načo máte chuť? Nezmysel, zaujmú Vás prvé vyznačené jedlá na vrchu jedálneho lístka. Zrak v tomto prípade zohral podstatnú rolu, pretože prvé jedlá z ponuky sme si všimli. Bezprostredne potom ako sme si niečo objednali. Inými slovami, zaujali naše centrum pozornosti. Čo tak víno z obchodu? Jennifer McKendrick a jej kolegovia z univerzity Lancaster urobili zaujímavý experiment. Pustili kupujúcim v obchode francúzsku hudbu. Kupujúci si kúpil francúzske víno. Neskôr prepli playlist na nemeckú hudbu. Kupujúci preferoval a kúpil víno z nemeckých viníc.
Podnety vyvolávajú kontroverzné ohlasy. V roku 2000 prebehli voľby do parlamentu. Kandidovali popredné postavy ako Al Gore, ktorý sa hlásil ku Republikánom. Gore nazval oponenta zo strany Demokratov „ krysou. “ Sympatizanti Republikánov podvedome Demokratov odpísali. Stačilo, aby Gore vyhlásil tieto silné slová, alebo skôr urážku. Aby sme nechodili ďaleko, v našom parlamente sa zvolebnieva a politici majú rovnako silné slová a sľuby… Vráťme sa k podstate – myseľ je na podvedomej úrovni ovplyvnená podnetmi, ktorým dovolíme, aby vstupovali do života a formovali naše konečné závery a úsudok. V ďalšom článku prezradíme 4 podnety, ako odhaliť manipuláciu mysle.
Zdroj: bbc.com, foto: ilustračné (flickr.com)