Prečo je crossover súčasným automobilovým trendom?
Túto otázku si dávajú najmä ľudia, ktorý nie sú zástancami tohto typu áut. Realita je však taká, crossover je trendom, pretože ľudia ich chcú a kupujú. Automobilky sa tomuto vývoju prispôsobili a začali vyrábať tieto autá vo veľkom. Napríklad značka Opel spravila za týmto účelom celkom nové auto Opel Crossland X. Čo to teda je ten crossover?
Crossover je vozidlo postavené na automobilovej platforme, ktoré kombinuje prvky áut typu SUV s prvkami osobných vozidiel, a to najmä áut typu kombi a hatchback. Dá sa povedať, že je to auto kompromisov, ktoré kombinuje dva svety. Zo sveta SUV je to vysoký priestranný interiér, vysoký posed, vyššie ťažisko, vyššia svetlá výška a možnosť pohonu všetkých kolies. Zo sveta osobných áut je to konštrukčná platforma, nezávislé zavesenie zadných kolies, ovládateľnosť, nižšia váha a nižšia spotreba paliva. Používa tzv. unibody konštrukciu (karoséria a rám tvoria jeden konštrukčný celok), ktorá je typická pre osobné vozidlá, namiesto konštrukcie typu body on frame, ktorú majú nákladné autá a pôvodné SUVčka. Väčšinou majú k dispozíícii všetky typy pohonu, predný, zadný aj pohon všetkých kolies. Nie sú to však autá stavané do terénu, niektoré iba do ľahkého terénu a niektoré vôbec. Je to však v poriadku, lebo 99% času tieto autá trávia na ceste a nie mimo nej.
Pojmy crossover a SUV sa niekedy aj zamieňajú alebo sa kombinujú. Crossoverov je dnes široké spektrum a dajú sa aj zvlášť kategorizovať na:
Mini crossover – napríklad Opel Mokka X, Citroën C4 Cactus
Kompaktný crossover – napríklad Dacia Duster, Ford Kuga
Stredne veľký crossover – napríklad Ford Edge, Volkswagen Touareg
Veľký crossover – napríklad Audi Q7, Mazda CX-9
Taktiež označenie MPV používané v Európe môže vo všeobecnosti pripomínať crossover. Takým autom je napríklad Opel Meriva.
Treba tiež spomenúť, že mnohé automobilky tento trend zachránil od finančného krachu. Možno to je hlavný dôvod prečo sa crossover naozaj stal trendom, je to ekonomicky výhodné ako pre automobilky, tak aj pre zákazníkov, a tak to automobilky podporili v plnej miere. Stačí sa pozrieť na aktuálnu ponuku modelov a už pomaly nenájdete značku ktorá taký typ auta neponúka. A to vrátane športových a luxusných značiek.
Text a foto: PR